Sunday 1 March 2015

Cara dan Ikhtiar Berhenti Merokok


TAHUKAH ANDA?

ZAT MAKANAN HILANG DALAM KEPULAN ASAP ROKOK!!





Mereka yang merokok dikenalpasti mengalami kekurangan beberapa zat makanan:

Vitamin C ?

Perokok perlukan lebih banyak vitamin C berbanding bukan perokok. Perokok didapati mempunyai paras vitamin C yang lebih rendah dalam darah mereka, dan mereka tampak menyerap kurang vitamin C dari diet mereka. Adalah dianggarkan bahawa perokok memerlukan dua kali banyaknya vitamin C berbanding bukan perokok demi mengekalkan paras normal di dalam tubuh mereka.

Vitamin E ?

Merokok juga boleh menjejaskan vitamin E tubuh. Sebagai pengantioksida, vitamin E membantu melindungi kerosakan paru-paru. Pendedahan yang tetap terhadap bahan-bahan kimia yang berbahaya di dalam asap rokok boleh mengatasi keupayaan pengantioksida paru-paru. Adalah dilaporkan bahawa para perokok mempunyai paras vitamin E yang lebih rendah di dalam bendalir paru-paru mereka berbanding dengan bukan perokok.

Beta karotena ?

Beta karotena adalah dalam bentuk vitamin A yang terdapat dalam karot, sayur-sayuran dan buah-buahan lain seperti juga vitamin E, di mana ia bertindak sebagai pengantioksida di dalam tubuh. Para beta karotena darah yang lebih tinggi berkemungkinan boleh mencegah perkembangan barah paru-paru. Namun, perokok yang besar kemungkinan mendapat barah paru-paru diketahui mempunyai paras beta karotena yang lebih rendah daripada mereka yang tidak merokok.





NIAT INGIN BERHENTI MEROKOK TETAPI TIDAK BERJAYA?








Ikhtiar BERHENTI MEROKOK ---> DI SINI

No comments:

Post a Comment